Regulaminy

Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Załącznik nr 1 Zarządzenia nr 2/2016/2017

Dyrektora Zespołu Szkół w Krośnie

 

 

 

Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
w Szkole Podstawowej w Krośnie

 

Podstawa prawna: Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015, poz. 2156), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2013 r., poz. 532z późn. zmianami).

1)    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na wspieraniu rodziców
i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

2)    Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne.

3)    Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor szkoły.

4)    Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oddziale klasowym organizuje wychowawca klasy.

5)    Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności: pedagog, logopeda,  oligofreno pedagodzy, zwani dalej „specjalistami”.

6)    Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniowi ze względu na jego  indywidualne potrzeby  edukacyjne, wynikające w szczególności:

 

   a)      z niepełnosprawności,

   b)      z niedostosowania społecznego,

   c)       z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,

   d)      ze szczególnych uzdolnień,

   e)      ze specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji),

   f)       z zaburzeń komunikacji językowej (wady wymowy),

   g)      z przewlekłej choroby,

   h)      z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

   i)        z niepowodzeń edukacyjnych,

   j)        z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,

   k)      z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (powrót zza granicy, zmiana szkoły),

   l)        z innych przyczyn uzasadniających pomoc, nie uwzględnionych powyżej.

 

7)      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

   1)  rodzicami uczniów;

   2)  poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

   3)  placówkami doskonalenia nauczycieli;

   4)  innymi szkołami i placówkami;

   5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz
rodziny, dzieci i młodzieży;

 

 

 

 

 

 

8)      W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

   1)      zajęć rozwijających uzdolnienia;

   2)      zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

   3)      zajęć specjalistycznych ( w miarę możliwości);

   - korekcyjno-kompensacyjnych,

   -  logopedycznych,

   -  innych o charakterze terapeutycznym,

         

   4)      porad i konsultacji  dla uczniów,

   5)      porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń - dla nauczycieli i rodziców

   6)      nauczania indywidualnego - wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

   7)      zajęć rewalidacyjnych - wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego

   8)      przydzielenia do klas I-III  za zgodą organu prowadzącego asystenta nauczyciela

 

 

9)      W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom, nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń

10)   Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek

   a)      ucznia,

   b)      rodziców ucznia,

   c)       nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego z uczniem zajęcia,

   d)      poradni psychologiczno-pedagogicznej,

   e)      pracownika socjalnego,

   f)       asystenta rodziny,

   g)      kuratora sądowego.

 

11)   Potrzebę objęcia ucznia nie posiadającego opinii lub orzeczenia pomocą psychologiczno-pedagogiczną rodzic lub wychowawca lub nauczyciel specjalista(logopeda)  zgłasza dyrektorowi szkoły przez złożenie w sekretariacie wniosku do 30 września lub najpóźniej w ciągu 30 dni od zaistnienia sytuacji wskazującej na potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno - pedagogicznej (załącznik nr 1)

12)   W przypadku złożenia w sekretariacie szkoły opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana bez składania wniosku, organizuje ją wychowawca klasy we współpracy ze specjalistami.

13)  W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły powołuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W skład zespołu wchodzą : pedagog, wychowawca klasy i specjalista udzielający uczniowi pomocy.

  Zadania zespołu:

   a. Ustalenie form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin

   b. Opracowanie na okres określony w orzeczeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego

   c. Co najmniej raz w roku dokonanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia

   d. Opracowanie raz w roku wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem.

14)   Wychowawca informuje innych nauczycieli, w tym pedagoga o udzielanej pomocy  psychologiczno – pedagogicznej, podczas bieżącej pracy z uczniem, poprzez umieszczenie informacji o udzielanej pomocy w dzienniku, a jeśli uzna, że istnieje konieczność zorganizowania  dodatkowych form pomocy psychologiczno pedagogicznej, składa wniosek z uzasadnieniem do dyrektora szkoły (załącznik nr 1) .
Dyrektor ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, zgodnie z zapisami rozporządzenia  o czym informuje wnioskodawcę.

15)   Wychowawca informuje rodzica o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz o ewentualnych zaplanowanych formach pomocy za pośrednictwem karty informacyjnej (zał. nr 2)

16)   Rodzic, wyraża lub nie wyraża zgody na pomoc psychologiczno – pedagogiczną, pisemnie na ww. karcie informacyjnej. Karta informacyjna przechowywana jest w teczce ucznia.

17)   Wychowawcy prowadzą ewidencję uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły (zał. nr 3).

18)   Pedagog w oparciu o ewidencje prowadzone przez wychowawców prowadzi ewidencję wszystkich uczniów w szkole, którym udzielana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna.

19)   Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej zobowiązani są przynajmniej raz w ciągu roku szkolnego (do 30 kwietnia) złożyć wychowawcy informacje  na temat efektywności udzielanej przez nich pomocy psychologiczno - pedagogicznej i frekwencji ucznia na zajęciach. Wychowawcy przechowują je w teczce założonej dla każdego ucznia .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

załącznik nr 1a

 

                                                                                                                                                    Krosno, dn.............

wychowawca:

..........................................

..........................................

Dyrektor Zespołu Szkół

                                               w Krośnie

 

 

Zwracam się z wnioskiem o objęcie opieką psychologiczno – pedagogiczną, w roku szkolnym ……………………….  następujących uczniów z klasy……..:

  1. ...........................……………………….
  2. .......................................................
  3. ......................................................
  4. ......................................................

w formie zajęć …………………………………………………………………………………………………………….

Uzasadnienie: Potrzeba objęcia pomocą tych uczniów wynika z ……………………………...

………………………….

(podpis wychowawcy)

                                                                                                

 

 

 

 

   Załącznik nr 1b

Krosno, dn...........................

Dane wnioskodawcy:

..........................................

..........................................

 

Dyrektor Zespołu Szkół

                                               w Krośnie

 

Zwracam się z wnioskiem o objęcie opieką psychologiczno – pedagogiczną w formie zajęć logopedycznych, w roku szkolnym ……………….  następujących dzieci:


1. .....................
2. ................
3. ................
4. ................
5. ................
6. ................
7. ................
8. ................
9. ................
10. ................
11. ................


Uzasadnienie: zdiagnozowana wada wymowy

 

…………………………………

(podpis wnioskującego)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

 

Informacja o pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole

            W roku szkolnym ……………. syn/córka……………………………………. mogą korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:

  • Zajęcia zespołu wyrównawczego z j. polskiego,

które odbywają się ……………………….. o godz………………….

  • Zajęcia zespołu wyrównawczego z matematyki,

które odbywają się ……………………….. o godz………………….

  • Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,

które odbywają się ……………………….. o godz………………….

  • Zajęcia socjoterapeutyczne,

które odbywają się ……………………….. o godz………………….

  • Zajęcia logopedyczne,

które odbywają się według indywidualnego harmonogramu

  • Inne ……………………………..
 
   

 

 

Wyrażam zgodę na uczestnictwo mojego dziecka w oferowanych zajęciach.  Zobowiązuję się dopilnować uczestnictwa syna/córki w tych zajęciach*.

……………………

czytelny podpis

* nieobecności dziecka należy usprawiedliwiać, trzy nieusprawiedliwione nieobecności są równoznaczne            z Państwa rezygnacją z udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku w szkole.

Rezygnuję z pomocy oferowanej mojemu dziecku, jednocześnie zdaję sobie sprawę             z potrzeb mojego dziecka. Zostałem/am poinformowana o skutkach mojej decyzji.

……………………

czytelny podpis

 

 

Załącznik nr 3

 

Dzieci objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym ……………… Klasa ………………

Imię i nazwisko dziecka

Forma objęcia pomocą*

Postawa objęcia (opinia, orzeczenie, wniosek) 

Zakres pomocy (min/tydz)

Kontynuacja (TAK/NIE)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

……………………………

Podpis wychowawcy

*formy pomocy: zespół wyrównywania wiedzy, zajęcia k-k, zajęcia logopedyczne, rewalidacja, inne (podać jakie)

 

 

 

Załącznik nr 4

 

  PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH UCZNIA

 

 

1.

Imię i nazwisko ucznia

 

2.

Klasa

 

3.

Data opracowania

 

4.

Rozpoznanie

(na podstawie diagnozy wychowawczej, opinii z PPP)

 

 

 

 

5.

Identyfikacja możliwości /cechy korzystne dla rozwoju, mocne strony/

 

 

6.

Identyfikacja trudności

/cechy niekorzystne, słabe strony/

 

 

7.

Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga

wsparcia

 

 

8.

Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psych-ped.

Dokumentacja podjętych działań zawarta w:

9.

Działania wspierające rodziców ucznia

 

 

 

10.

Zakres współdziałania  ze specjalistami w szkole, PPP, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi

Jakie zajęcia, z kim lub w jakiej formie?

13.

Podpisy członków Zespołu

opracowującego PDWU

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 19.10.2016
Dokument wytworzony przez: Szkoła Podstawowa w Krosnie
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Grażyna Bartkowiak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 23 października 2016 21:26
Dokument wprowadzony do BIP przez: Magda Rychel
Ilość wyświetleń: 1088
25 października 2016 20:15 (Magda Rychel) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
23 października 2016 21:26 (Magda Rychel) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)