Załącznik nr 1 Zarządzenia nr 2/2016/2017
Dyrektora Zespołu Szkół w Krośnie
Procedura organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
w Szkole Podstawowej w Krośnie
1) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole polega na wspieraniu rodziców
i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
2) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne.
3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole organizuje dyrektor szkoły.
4) Pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oddziale klasowym organizuje wychowawca klasy.
5) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności: pedagog, logopeda, oligofreno pedagodzy, zwani dalej „specjalistami”.
6) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniowi ze względu na jego indywidualne potrzeby edukacyjne, wynikające w szczególności:
a) z niepełnosprawności,
b) z niedostosowania społecznego,
c) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
d) ze szczególnych uzdolnień,
e) ze specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji),
f) z zaburzeń komunikacji językowej (wady wymowy),
g) z przewlekłej choroby,
h) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
i) z niepowodzeń edukacyjnych,
j) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
k) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (powrót zza granicy, zmiana szkoły),
l) z innych przyczyn uzasadniających pomoc, nie uwzględnionych powyżej.
7) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz
rodziny, dzieci i młodzieży;
8) W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych ( w miarę możliwości);
- korekcyjno-kompensacyjnych,
- logopedycznych,
- innych o charakterze terapeutycznym,
4) porad i konsultacji dla uczniów,
5) porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń - dla nauczycieli i rodziców
6) nauczania indywidualnego - wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
7) zajęć rewalidacyjnych - wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
8) przydzielenia do klas I-III za zgodą organu prowadzącego asystenta nauczyciela
9) W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest rodzicom, nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń
10) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek
a) ucznia,
b) rodziców ucznia,
c) nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego z uczniem zajęcia,
d) poradni psychologiczno-pedagogicznej,
e) pracownika socjalnego,
f) asystenta rodziny,
g) kuratora sądowego.
11) Potrzebę objęcia ucznia nie posiadającego opinii lub orzeczenia pomocą psychologiczno-pedagogiczną rodzic lub wychowawca lub nauczyciel specjalista(logopeda) zgłasza dyrektorowi szkoły przez złożenie w sekretariacie wniosku do 30 września lub najpóźniej w ciągu 30 dni od zaistnienia sytuacji wskazującej na potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno - pedagogicznej (załącznik nr 1)
12) W przypadku złożenia w sekretariacie szkoły opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana bez składania wniosku, organizuje ją wychowawca klasy we współpracy ze specjalistami.
13) W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły powołuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W skład zespołu wchodzą : pedagog, wychowawca klasy i specjalista udzielający uczniowi pomocy.
Zadania zespołu:
a. Ustalenie form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin
b. Opracowanie na okres określony w orzeczeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
c. Co najmniej raz w roku dokonanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia
d. Opracowanie raz w roku wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem.
14) Wychowawca informuje innych nauczycieli, w tym pedagoga o udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej, podczas bieżącej pracy z uczniem, poprzez umieszczenie informacji o udzielanej pomocy w dzienniku, a jeśli uzna, że istnieje konieczność zorganizowania dodatkowych form pomocy psychologiczno pedagogicznej, składa wniosek z uzasadnieniem do dyrektora szkoły (załącznik nr 1) .
Dyrektor ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, zgodnie z zapisami rozporządzenia o czym informuje wnioskodawcę.
15) Wychowawca informuje rodzica o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną oraz o ewentualnych zaplanowanych formach pomocy za pośrednictwem karty informacyjnej (zał. nr 2)
16) Rodzic, wyraża lub nie wyraża zgody na pomoc psychologiczno – pedagogiczną, pisemnie na ww. karcie informacyjnej. Karta informacyjna przechowywana jest w teczce ucznia.
17) Wychowawcy prowadzą ewidencję uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły (zał. nr 3).
18) Pedagog w oparciu o ewidencje prowadzone przez wychowawców prowadzi ewidencję wszystkich uczniów w szkole, którym udzielana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna.
19) Nauczyciele prowadzący dodatkowe zajęcia w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej zobowiązani są przynajmniej raz w ciągu roku szkolnego (do 30 kwietnia) złożyć wychowawcy informacje na temat efektywności udzielanej przez nich pomocy psychologiczno - pedagogicznej i frekwencji ucznia na zajęciach. Wychowawcy przechowują je w teczce założonej dla każdego ucznia .
załącznik nr 1a
Krosno, dn.............
wychowawca:
..........................................
..........................................
Dyrektor Zespołu Szkół
w Krośnie
Zwracam się z wnioskiem o objęcie opieką psychologiczno – pedagogiczną, w roku szkolnym ………………………. następujących uczniów z klasy……..:
w formie zajęć …………………………………………………………………………………………………………….
Uzasadnienie: Potrzeba objęcia pomocą tych uczniów wynika z ……………………………...
………………………….
(podpis wychowawcy)
Załącznik nr 1b
Krosno, dn...........................
Dane wnioskodawcy:
..........................................
..........................................
Dyrektor Zespołu Szkół
w Krośnie
Zwracam się z wnioskiem o objęcie opieką psychologiczno – pedagogiczną w formie zajęć logopedycznych, w roku szkolnym ………………. następujących dzieci:
1. .....................
2. ................
3. ................
4. ................
5. ................
6. ................
7. ................
8. ................
9. ................
10. ................
11. ................
Uzasadnienie: zdiagnozowana wada wymowy
…………………………………
(podpis wnioskującego)
Załącznik nr 2
Informacja o pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole
W roku szkolnym ……………. syn/córka……………………………………. mogą korzystać z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie:
które odbywają się ……………………….. o godz………………….
które odbywają się ……………………….. o godz………………….
które odbywają się ……………………….. o godz………………….
które odbywają się ……………………….. o godz………………….
które odbywają się według indywidualnego harmonogramu
Wyrażam zgodę na uczestnictwo mojego dziecka w oferowanych zajęciach. Zobowiązuję się dopilnować uczestnictwa syna/córki w tych zajęciach*.
……………………
czytelny podpis
* nieobecności dziecka należy usprawiedliwiać, trzy nieusprawiedliwione nieobecności są równoznaczne z Państwa rezygnacją z udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku w szkole.
Rezygnuję z pomocy oferowanej mojemu dziecku, jednocześnie zdaję sobie sprawę z potrzeb mojego dziecka. Zostałem/am poinformowana o skutkach mojej decyzji.
……………………
czytelny podpis
Załącznik nr 3
Dzieci objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym ……………… Klasa ………………
Imię i nazwisko dziecka |
Forma objęcia pomocą* |
Postawa objęcia (opinia, orzeczenie, wniosek) |
Zakres pomocy (min/tydz) |
Kontynuacja (TAK/NIE) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
……………………………
Podpis wychowawcy
*formy pomocy: zespół wyrównywania wiedzy, zajęcia k-k, zajęcia logopedyczne, rewalidacja, inne (podać jakie)
Załącznik nr 4
PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH UCZNIA
1. |
Imię i nazwisko ucznia |
|
2. |
Klasa |
|
3. |
Data opracowania |
|
4. |
Rozpoznanie (na podstawie diagnozy wychowawczej, opinii z PPP) |
|
5. |
Identyfikacja możliwości /cechy korzystne dla rozwoju, mocne strony/
|
|
6. |
Identyfikacja trudności /cechy niekorzystne, słabe strony/
|
|
7. |
Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga wsparcia
|
|
8. |
Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psych-ped. |
Dokumentacja podjętych działań zawarta w: |
9. |
Działania wspierające rodziców ucznia
|
|
10. |
Zakres współdziałania ze specjalistami w szkole, PPP, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi |
Jakie zajęcia, z kim lub w jakiej formie? |
13. |
Podpisy członków Zespołu opracowującego PDWU |
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkół w Krośnie